5 manieren om je retourproces toekomstbestendig te maken.

1. groene logistiek

De Europese Commissie wil dat in 2030 steden vrij zijn van uitstoot van Co2 en fijnstof, deze doelstelling kan bereikt worden door een keuze te maken voor een logistiek dienstverlener die dit doel hoog in haar kernwaarden heeft opgenomen. Returnista maakt in steden enkel gebruik van fietsen en andere Co2-neutrale vervoersmiddelen. Dit heeft niet alleen een positief effect op het milieu, maar ook op het gebied van doorstroming van het verkeer.

2. beschrijf het retourproces duidelijk aan de klant

67% van de online shoppers raadpleegt de retoursectie van een website voordat ze overgaan tot een aankoop, als dit proces de klant niet aanstaat is de kans groot dat desbetreffende klant afhaakt. Een retourproces dat als ‘zeer eenvoudig’ wordt ervaren leidt in 92% van de gevallen tot grotere bereidheid bij klanten om een herhaalaankoop te doen. Met de service van Returnista combineer je eenvoud met een ongekend service-niveau. Bronnen toevoegen .

3. data inzetten om retouren te voorspellen én voorkomen

Het voorkomen van een retour is helaas niet te garanderen, maar het is wel mogelijk om, door grote hoeveelheden data om te zetten in bruikbare informatie, te voorspellen welke klantengroep de grootste retourstroom veroorzaken. Door deze informatie inzichtelijk te maken kan je je marketingstrategieën hierop aanpassen. Is de klant die jouw bedrijf target wel de klant die ook daadwerkelijk het meest oplevert? Returnista faciliteert deze inzichten en kan hierin een adviserende rol spelen. Daarnaast is het ook mogelijk om inzicht te krijgen welke producten vaker dan gemiddeld met een specifieke reden geretourneerd worden, waardoor duidelijk wordt dat aanpassingen aan de beschrijving of aan de fotografie van het product noodzakelijk zijn.

4. hoog service-level garanderen

Door je klanten een hoog serviceniveau te bieden kan je ze op een positieve manier verbazen. Returnista geeft je de mogelijkheid om retourzendingen binnen een tijdvak van een uur aan huis op te laten halen. Het is zelfs niet meer nodig om de klant een retoursticker te laten plakken, wij nemen dit uit handen. Dit is uiteraard maar een kleine moeite voor de klant, maar bespaart kosten en verspilling door enkel retourstickers te gebruiken bij zendingen die ook daadwerkelijk retour gaan.

5. bij een retourmoment een herhaalaankoop voorstellen

Door een klant een aanbieding te doen op het moment van retourneren is het mogelijk om van het retourmoment een verkoopmoment te maken. Op deze manier kan een handeling die vaak als niet prettig ervaren wordt, omgezet worden in een positieve ervaring. Met de software van Returnista is het mogelijk om op het moment dat een klant de reden ‘Maat is niet goed’ aanklikt een voorstel maken om het artikel voor een andere maat te ruilen te ruilen, de mogelijkheden hiervoor zijn volledig in samenspraak in te richten. Op deze manier proberen wij van een retour altijd een nieuwe aankoop te maken.

Wil jij ook jouw retourproces kosteneffectief optimaliseren én met jouw merk de leefbaarheid van steden verhogen? Neem contact op met quinten@returnista.nl