Haal nu het maximale uit jouw retourproces

Boost herhaalaankopen met 33% en verlaag retouren met 62%

Geen kredietkaart
Snelle setup
Gratis demo
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Vraag een demo aan

case study

Hoe Butcher of Blue met 50 retouren maandelijks €3000 omzet behoudt

Ontdek hoe kledingmerk Butcher of Blue hun customer journey verbeterde met Returnista en daarmee 3.000 euro bespaarde.

Key metrics

De resultaten in het kort

10 uur

Minder onnodig klantcontact per maand

3.000 euro

Besparing door slimme ruilingen

30%

Minder fouten in het retourproces

Butcher of Blue

OVER

Butcher of Blue

Dit Nederlandse kledingmerk maakt de afgelopen jaren flinke stappen. Sinds een jaar biedt het merk naast exclusief mannenmode ook een dameslijn aan.

INDUSTRIE

Fashion

AANTAL RETOUREN

40-50 per maand

Aantal medewerkers

14 vaste medewerkers

SOCIALS

Hoe Butcher of Blue met 50 retouren maandelijks €3000 omzet behoudt

Over Butcher of Blue 

Butcher of Blue is een echt familiebedrijf, opgericht door de twee neven Bob en Maarten Rijnders. Bob had een kledingwinkel, maar wilde graag jeans toevoegen aan het assortiment. Deze besloot hij zelf te gaan produceren, en dit sloeg al snel aan. Maarten sloot later aan nadat hij ervaring had opgedaan bij fashionmerk G-Star.

Dit Nederlandse kledingmerk maakte de afgelopen jaren flinke stappen. Begonnen met een mannencollectie maar sinds een jaar ook een damescollectie inclusief jeans. Het bedrijf ziet zichzelf meer als kledingmerk, dan dat zij echt aan ‘fashion’ doen. Bij Butcher of Blue maken ze kleding van goede en hoge kwaliteit, die over 5 jaar nog steeds mooi is. Weinig nonsense, zeg maar. 

Op dit moment werken 14 medewerkers hard aan de groei van het kledingmerk. Het bedrijf heeft de ambitie om de customer journey zo soepel mogelijk te laten verlopen. Omdat vooral het retourproces omslachtig was, is Jeroen Persoon - Marketplace Manager bij Butcher of Blue - op zoek gegaan naar ondersteuning.

De stijging van het aantal retouren

Butcher of Blue heeft een aantal verkoopkanalen. De belangrijkste zijn business-to-business en de marketplaces zoals Zalando.

Dit heeft volgens Persoon een groot nadeel: “Een van de trends die we opmerken in e-commerce als we kijken naar grote partijen als Zalando, is dat het veel makkelijker wordt om producten te retourneren. Mensen raken eraan gewend om hele dozen te bestellen en vervolgens een groot deel weer terug te sturen. Je ziet een mentaliteitsverandering in het gemak waarmee mensen bestellen en terugsturen.”

Butcher of Blue’s handmatige retourproces: voldoende, maar niet genoeg

In principe voldeed het handmatige retoursysteem waar Butcher of Blue mee werkte, al was het misschien wat omslachtig en dus zeker geen optimaal proces. Daarom ging Persoon, met het oog op de trend van stijgende retourpercentages en de groeiambities van het bedrijf, op zoek naar een betere retouroplossing.

Persoon: “We hadden een los retourformulier bij elk pakketje. De klant kon daarmee zelf een het pakketje met ‘reden van retour op retourformulier’ terugsturen. Wanneer het binnenkwam in ons magazijn, werd dit allemaal handmatig verwerkt. De retourdata die we hieruit haalden werd een keer per week verwerkt. Daarbij moesten er binnen het ERP-systeem ook los via Mollie, Paypal, of Klarna terugboekingen gedaan worden.”

“Kortom, veel handmatig werk waar we met een team van 14 medewerkers niet al te veel tijd aan kunnen besteden.”

Tijd om op zoek te gaan naar een betere oplossing. Persoon: “Wij wilden met name de customer journey écht makkelijk maken. Dus op het moment dat iemand een retour aanmeldt, dat zij in volledig bij de hand worden genomen.”

Van administratieve retourlasten naar een 1-click workflow

Tijdens zijn actieve zoektocht naar een betere retouroplossing kwam Jeroen bij Returnista terecht. Doorslaggevend was onder andere het feit dat Returnista niet alleen meer mogelijkheden bood dan de concurrentie, maar ook precies die mogelijkheden waar Butcher of Blue naar op zoek was. 

Hoe het retourproces sinds de implementatie van Returnista verloopt?

Persoon: “We verwerken retouren nu met 1 klik. Dat betekent dat de retour in ons ERP-systeem binnenkomt en dat in Mollie meteen een financiële credit wordt gemaakt. Ook krijgen we automatisch de voorraadboeking in het platform te zien op het moment dat een product in ontvangst wordt genomen.

Daarnaast verloopt het retourproces voor webshopklanten nu veel eenvoudiger en mooier. Persoon: “Klanten kunnen aangeven welk product of producten zij willen terugsturen. Vervolgens kunnen ze online de reden aangeven en that’s it. En wat ik helemaal gaaf vind, is dat onze klanten direct een product kunnen omruilen. We zien dat daar in de praktijk veel gebruikt van wordt gemaakt.”

De resultaten: lagere administratieve last en meer behoud van orderwaarde

Sinds Butcher of Blue aan de slag is gegaan met Returnista krijgen ze veel minder basale vragen binnen over retouren. Ook worden via de chat van Returnista de vragen die er nog zijn over het aanmelden van retouren overgenomen. Persoon: “Dit speelt voor ons 10 uur per maand aan tijd vrij.”

En dat is niet de enige tijdwinst. Ook op het afhandelen van de retouren bespaart Butcher of Blue nu zo’n 2 minuten per retour. Persoon: “Die tijdswinst is op 40-50 retouren nu nog maar zo’n 80-100 minuten per maand. Maar met onze groeiambities, verwachten we binnen twee jaar op een besparing van 20 uur per maand te zitten.”

Tot slot behoudt Butcher of Blue omzet met de retouroplossing van Returnista. Persoon: “Veel klanten geven aan dat de maat niet goed is. Doordat Returnista een integratie heeft met ons magazijn, kunnen wij klanten direct een maatje groter of kleiner aanbieden. Dankzij deze oplossing werd alleen al in de eerste anderhalve maand dat we met Returnista werken ongeveer €3.000,- aan retouren omgezet in ruilingen. Dat is orderwaarde die anders verloren was gegaan.”

Jeroen Persoon en Butcher of Blue zijn zeer tevreden dat ze in de retouroplossing van Returnista precies vinden waar ze naar op zoek waren. “De backoffice is intuïtief, het overzicht duidelijk, en we kunnen bouwen op goede rapportage. Verder verloopt het contact ontzettend prettig en persoonlijk. Je merkt dat Returnista als bedrijf klant- en servicegericht te werk gaat”, aldus Persoon.

Butcher of Blue

CASE STUDY

-

October 13, 2022

-

Returnista

5

Michaela - Netherlands

Exchanging, packing and returning my stuff was so quick!

5

Peter - Netherlands

Everything was simple and absolutely perfect!

Start vandaag nog met Returnista

Wij vertellen je graag meer over onze alles-in-één retouroplossing. Geheel gratis en vrijblijvend.

Vraag demo aan