Hoe bereid je je retourproces voor op de feestdagen?
October 22, 2020
October 22, 2020
De drukste periode van het jaar staat weer voor de deur. Black Friday, Sinterklaas en de kerstdagen betekenen voor de meeste webshops een enorme boost aan verkopen, maar zorgen ook voor een groot aantal retourzendingen en potentieel flink wat extra werk.
Hoe ga je hier als webshop slim mee om? Hoe zorg je voor zoveel mogelijk verkopen en beperk je omzet -en tijdverlies door retourzendingen?
Het aantal verkopen én het aantal retourzendingen schiet omhoog rondom de feestdagen. Zo bleek uit onderzoek van Shopify dat maar liefst 30% van de online bestellingen tijdens deze periode wordt teruggestuurd. Voor fashion kan dit zelfs tot boven de 50% oplopen.
2 januari staat bekend als dé dag van de retourzendingen. Deze dag werd in de UK, dit jaar, zelfs uitgeroepen tot ‘Takeback Thursday’ en leverde gemiddeld zo’n 72% meer retourzendingen op dan een gemiddelde dag.
Gelukkig hoeft deze piek aan retouren niet tot de chaos en het verlies te leiden jouw webshop. Sterker nog, door strategisch op de drukte in te spelen kunnen retourzendingen aanzienlijk worden beperkt, of zelfs worden omgezet in nieuwe verkopen.
We raden elke webshop dan ook aan om goed voorbereid de feestdagen in te gaan en de volgende tips te overwegen voor meer omzet, tevreden klanten en een stressvrij team.
Omdat veel consumenten tijdens de feestdagen bestellingen doen voor vrienden en familie is de kans groter dan normaal dat producten worden besteld die niet in de smaak vallen of niet passen. Dit is moeilijk te voorkomen en een stijging in het aantal retourzendingen is dan ook voor de meeste webshops een feit.
Echter, een retourzending hoeft niet definitief te zijn. Om omzetverlies te vermijden is het dan ook aan te raden om als webshop actief te zijn in het promoten van ruilen.
Dit doe je door bijvoorbeeld:
Hoe aantrekkelijker je het ruilen van een product maakt, hoe meer klanten je zult behouden en hoe meer omzet je uiteindelijk maakt. Returnista helpt je om ruilen in het retourproces beschikbaar te maken. Met onze koppelingen met alle grote platformen kunnen we direct op basis van de gekozen retourreden, een passend voorstel maken voor de ruiling. Is het product bijvoorbeeld te groot, dan checken de direct de real-time stock voor een maat kleiner. Op deze manier houd je een grote hoeveelheid klanten bij je.
Houd het retourproces zo simpel mogelijk. Zoals we in onze eerdere blog over het optimaliseren van het retourproces al schreven, resulteert een simpel retourproces in meer verkopen en bespaart dit een webshop veel tijd en geld.
Een mooie manier om het retourproces te versimpelen is de inzet van een digitaal retourformulier. Dit is een online formulier dat gemakkelijk aan jouw webshop gekoppeld kan worden via Magento 2, Shopify, Lightspeed of een custom integratie en waarmee de klant binnen een paar minuten online een retourzending registreert.
Een digitaal retourformulier heeft flink wat voordelen. Bijvoorbeeld:
Returnista helpt je graag om de grip op je retourproces te krijgen. Kijk even op deze pagina om te zien welke features voor jou interessant kunnen zijn.
Heb je besloten je retourbeleid aan te passen tijdens de feestdagen? Zorg dan dat alle nieuwe regels en termijnen duidelijk op zoveel mogelijk kanalen worden gecommuniceerd.
Plaats belangrijke informatie op je website, op social media en stuur deze rond in een e-mail.
Denk bijvoorbeeld aan:
“Wilt u uw aankoop op eerste kerstdag in huis hebben? Plaats uw bestelling dan vóór 22 december 23:00 uur”.
Of:
“Wilt u uw product ruilen? Tussen 15 december en 15 januari versturen we uw vervangende item direct, in plaats van na ontvangst van een retour gestuurd item”.
Dergelijke meldingen beperken niet alleen het aantal klantcontacten aanzienlijk, maar zorgen ook voor extra bestellingen. Immers, wanneer een klant een deadline dichterbij ziet komen is deze sneller geneigd om direct te bestellen.
De cadeaus die rond de feestdagen worden besteld kunnen duur zijn. Wanneer producten beschadiging oplopen tijdens het retourproces is de klant hiervoor verantwoordelijk. Het kan daarom als webshop verstandig zijn om proactief een verzekering aan te bieden. Zo voorkom je ontevreden klanten en vergroot je de kans dat klanten nog eens een bestelling doen.
Een verzekering kan gemakkelijk worden ingebouwd in een retourportal en is goedkoper dan je wellicht denkt
Vooral tijdens drukke tijden is het extreem belangrijk om zoveel mogelijk data te verzamelen en te analyseren wat goed gaat en wat juist niet. Immers, hoe meer je te weten komt over het verloop van je retourproces, hoe effectiever je dit kunt inrichten. Hier heb je het hele jaar profijt van
Houd daarom de volgende data nauwkeurig bij:
Al deze data worden in het Returnista dashboard inzichtelijk gemaakt.
Heb je hulp nodig bij het inrichten van je retourproces voor de feestdagen? Retouren zijn met Returnista niet langer een pijnpunt. Verhoog de klanttevredenheid en verlaag je kosten. Wil je net als Decathlon, Loavies en Asos een retourportal in de stijl van jouw webshop? Vraag dan meteen een demo aan op onze website.